GRUNDLÆGGENDE  RETNINGSLINIER FOR BRUG AF SAUNA

Brug af sauna er en fantastisk måde at slappe af på, utrolig dejligt også i koldt vejr. Blandt mange sundhedsmæssige fordele vurderes saunaen at kunne lindre smerte, forbedre præstationen i sport, midlertidigt lindre  symptomer og reducere stress. Det er dog vigtigt at bruge en sauna med omtanke.

Undgå saunaer, hvis du har specielle sygdoms forhold. Saunaer betragtes som sikre for de fleste brugere, men nogle mennesker skal tage ekstra forholdsregler. Hvis du tager medicin eller har medicinske tilstande, også hvis du er gravid eller forsøger at blive gravid – skal du altid kontrollere   med din læge om det er ok for dig først. Nogle sygdomme, som forkølelse, kan have gavn af et kort besøg. Andre kan blive værre. Du bør  undgå at bruge meget varm sauna, hvis du har højt blodtryk eller hjertesygdom.

I et dampbad (også kaldet russisk) når lufttemperaturen 70 ° C, og fugtigheden når 80-100%. Inden du går i saunaen, bør du tage et bad og blive I et varmt rum eller varm saunaforrum de første 10-15 minutter. Før du går i saunaen igen, er det godt at køle ned for at undgå stress. Lav temperatur og høj luftfugtighed stresser normalt ikke kroppen, men bringer glæde og en behagelig fornemmelse som får kroppen til at slappe af.

Moderat temperatur på omkring 70 ° C, er gavnligt ikke kun for dit helbred, men også for din sauna, som er vigtigt, hvis du forsøger at forlænge dens levetid. Høj luftfugtighed og moderat temperatur forhindrer meget store revner I træ, vær opmærksom på at huller i vægge og harpiks lækager, der kan forekomme, hvis der anvendes meget høje temperaturer.

Specialister udtaler, at de bedste sundheds effekter kan opnås ved at bruge saunaen 4 til 7 gange om ugen ved en temperatur på under 80 ° C i ca. 20 minutter ad gangen.

GRUNDLÆGGENDE  RETNINGSLINIER FOR BRUG AF SAUNA:

  1. Bær aldrig smykker i en sauna og sørg for at din badedragt ikke indeholder slankende “puder” eller metaldele. Metallet kan varmes op og muligvis forbrænde huden.
  2. Brug aldrig nogen cremer eller lotion. De vil ikke kun løbe af med din sved og laveolieagtige pletter, men vil tilstoppe dine porer og forhindre huden væk i at “trække vejret” og svede.
  3. Medbring et rent, bomulds håndklæde til at sidde på. Dette vil hjælpe med at holde dig ren, samt beskytte bænkene fra kropsolier.
  4. Beskyt håret med et håndklæde eller turban, uanset dens længde. Den intense varme kan udtørre håret , og eventuel forårsage håret bliver skør og eventuelt nemmere falde af.
  5. Spis ikke før du tager sauna, da du kan få kvalme.
  6. Spis aldrig i saunaen eller drik alkoholiske drikkevarer. At drikke Alkohol kan forårsage svimmelhed og få dig til at føle dig dårlig, og I yderste konsekvens forårsage bevistløshed m.m.
  7. Være forsigtig, når du flytter dig i saunaen, da bænkene og gulve måske kan være glatte.
  8. Kast aldrig vand på stenene, når der er mennesker nær ovnen, fordi varm damp kan brænde deres hud.
  9. Efter at have forladt saunaen, gå ind i rum med køligere luft, en swimmingpool eller et koldt brusebad for at køle ned.
  10. Veksle mellem det varme og kolde for at få mest muligt ud af en sauna oplevelse.
  11. For at forhindre kroppen i dehydrering, drik masser af køligt vand.
  12. Følg op med et brusebad, men spring eventuelt sæbe over. Start med at bruge bruge varmt vand. Efter sveden er væk, sænk temperaturen til en behagelig kølig på vandet. Dette vil hjælpe din krop til at køle  yderligere ned.
  13. Hvis du skal bruge sæbe, bør du bruge en mild, naturlig sæbe. Varmen I saunaen gør at dine porer I huden åbner sig, og “barske” sæber kan irritere din hud når det kommer I de åbne porer.
  14. Eventuel fugt din hud efter du brug af sauna, evt med crème men pas på det er en neutral creme. Din hud kan hurtigt blive tør, når den kommer I normal temperatur igen.
  15. Hold dig til moderate temperaturer på omkring 70 ° C og opnå de bedste sundhedsmæssige effeker fra saunaen.
  16. Bliv ikke i saunaen i længere end 15 til 20 minutter. Og gå straks ud , hvis du begynder at føle sig utilpas. Den menneskelige krop er ikke lavet til at modstå sådanne høje temperaturer over længere tid.
  17. Forlad saunaen straks, hvis du begynder at føle sig svimmel, får kvalme eller mærkelig tilpas.
  18. Lad ikke børn eller handicappede være uden opsyn i sauna. Sauna er strengt forbudt for babyer og anbefales ikke til yngre børn.
  19. Efterlad ikke saunaen uden opsyn, hvis du bruger det træ fyret ovn.
  20. Undlad at hænge tøj til tøre i saunaen, da dette kan medføre risiko for brand.
  21. Hvil/undgå hårdt fysisk aktivitet i mindst ti minutter efter at komme ud af en sauna. Undlad at gå direkte igang med hård træning hvis ikke du er vant til det. Find i stedet et køligere sted, hvor man kan sidde stille eller lægge ned. Dette vil give din krop lidt tid at komme sig, og din puls til at falde til normal.

SAUNA VEDLIGEHOLDELSE RETNINGSLINJER

SAUNA RENGØRING

Korrekt vedligeholdelse af saunaen vil holde miljøet rent, forhindre bakterier og mug i at vokse, og sørge for, at du får en god oplevelse hver gang du bruger den.

Hold din sauna ren for at forhindre opbygning og spredning af bakterier. Vask gerne dine fødder før du går ind i saunaen. Pas på ikke at bringe  unødig snavs fra omgivelserne med ind I saunaen hvis du f.eks bevæger dig mellem en sø og sauna .

Skrub engang imellem bænke, vægge og ryglæn efter brug. Hvis du har din egen sauna og bruger den regelmæssigt, kan du med fordel rengøre det en gang om ugen ved hjælp af et naturlig rengørings produkt, såsom eddike. Brug aldrig noget med kemikalier. Her er hvad du eventuelt kan gøre:

  • Støvsug saunaen for at slippe af med støv, hår og døde hudceller.
  • Dyp en hånd børste i en spand vand og skrub alle områder. For at desinficere saunaen, tør ned bænke og ryglæn med fortyndet hvid eddike.
  • Brug evt. bagepulver på genstridige pletter, især de oliebaserede , pas på at få det fjernet rengjort inden saunaen igen bruges.
  • Skyl træet  med rent vand, når du er færdig.
  • Hvis pletter er særligt vanskeligt at få væk, brug evt. fin sandpapir til at pudse det ned. UNDGÅ kemikalier.

 

Sørg også for at rense asken fra  træfyrede ovne ovn hver gang du rengør saunaen. Rengør det aldrig , mens det stadig er varmt, lad det køle ned først.

SAUNA VENTILATION

Udluft saunaen hver gang efter brug. Hver gan du rengør saunaen, så lad I den varme årstid døren stå åben  og udluftningsventiler åben i den kolde årstid, så saunaen kan blive udluftet ud helt.

Tøm eventuel træ spand og placer den på hovedet for at tørre, fortrinsvis uden for saunaen.

Tænd op for varmen for at sikre det er helt tør efter sauna brug. (ellers ricikerer du mug og svamp).

Regelmæssig vedligeholdelse

Rengør saunaen som beskevet efter behov.

Slib gerne bænkene årligt. Mindst en gang om året, lave sørg for at slibe dine bænke med fint sandpapir. Dette vil hjælpe med at slippe af med eventuelle urenheder, der kan have samlet sig i løbet af året, samt udglatte overfladen igen. Når du er færdig, skulle træet være  ”ligesom ny” hvid farve.

Rens ud skimmel. Hvis du bemærker skimmel, rens det straks.

Moppe gulvet. Det kan være fordel at moppe gulvet med en moppe skyllet op I vand med en god duft  for at slippe af med ubehagelig lugt. Husk at undgå stærkere kemiske rengøringsmidler, og hold dig til sæbe og vand.

Periodisk  vask/rengøring det ydre. Hvis din sauna er en separat bygning udendørs, kan du bruge en  let “spuling” til at rense det udenfor. Dette vil holde din sauna  pæn (PAS PÅ IKKE FOR KRAFTIG DA DET KAN ØDELÆGGE UDVENDIG BEHANDLING). Vær meget omhyggelig med ikke at det bruge hrd spuling  indvendig. Træet inde i saunaen er blødere, og  kan beskadiges.

Udfør generel vedligeholdelse. Ligesom ethvert rum eller en bygning, vil din sauna sandsynligvis også have små ting, der har brug for at blive vedligeholdt. Lave sørg for at stramme eventuelle løse skruer/bånd, rengør eventuel med vand. Kontroller evt tagbelægning er I orden, vedligehold hvis nødvendigt. Dette vil holde din sauna i god stand, og forhindre dig i at skulle lave ekstra arbejde senere. Hvis din sauna har en trædør, kan fugtigheden forårsage, at døren svulmer, hvis ikke saunaen tørres korrekt ned. Hold øje med dørens hængsler, juster eventuelt for at sikre, at den åbnes og lukker korrekt.

SAUNA BEHANDLING

SAUNA YDRE

Fyrretræ

Fyrretræ er en naturlig materiale, og det ændrer afhængigt af vejrforholdene. Derfor anbefales det at forarbejde en sauna eksteriør straks efter samling med træ imprægnering for at beskytte den og forlænge dens levetid. Vi anbefaler afgjort, at du vedligeholder døre og vinduer med et træ imprægnerings middel. Generelt, anbefaler vi til  efterbehandling en vejrbeskyttelse maling/impregnering, der vil beskytte træet mod fugt og UV-stråling efter at produktet er samlet.  Saunaens  levetid vil være meget længere efter  korrekt behandling og jævnlig vedligeholdelse af udvendig behandling. Vi anbefaler, at du inspicerer det grundigt mindst en gang om året.

Brug af olie

Over tid  træ påvirkes af sollys, nedbør, og andre vejrforhold, derfor,bør saunaens yderside behandles mindst en-to gange om året holde sin farve og et godt udseende. Linolie eller et andet godt produkt er en af vores anbefalinger til de ydre dele, da det naturligt, danner en vejrbestandig hinde. Vi anbefaler på det kraftigste at behandle døren og vinduerne med et træ imprægnering middel  som også vil hjælpe mod deformering og mod vridning.

Termotræ

Alle tømmer produkter, inklusive det so er produceret fra termo-træ  er obligatorisk at imprægnere  for  at beskytte det i forskellig vejrforhold. Semi-transparent olie, voks eller pigment belægning beskytter termo-træ fra udsættelse for UV og hjælper til at fastholde træets naturlige udseende. Oftest anvendes  udendørs olie eller maling der indeholder brunt pigment. Efter behandling, bliver termotræ oftest lidt mørkere.

SAUNA RUM

Brug af forskellige sauna træ olier til særlig dele – vil holde en naturlig træ farve, reducere fugt absorption og beskytte mod snavs. Før I starter der, bør du beslutte, om du vil beholde din sauna naturlig eller du er villig til at bruge konserveringsmidler inde i saunaen. Du kan også brug det kun til  udvalgte dele, som bænke, gulv eller for hele overfladen indeni. Sauna træ olie vil holde den naturlig træ farve, reducere fugt absorption af træ og beskytte det mod smuds. (BRUG KUN PRODUKTER GODKENDT TIL  DETTE BRUG, SPØRG HVOR DU KØBER DET)

Korrekt vedligeholdelse af saunaen vil forlænge dens levetid.